بخش سلامت نوجوانان و مدارس داستان موفقیت یک برنامه/فعالیت را به صورت یک روایت در حدود یک تا دو صفحه تعریف می کند. می تواند باعث بهبود روند یک برنامه شود، چرا که این روند به مرور زمان ثبت و ضبط شده و ارزش فعالیت های انجام شده برای آن طی یک داستان موفقیت به تصویر کشیده می شود. در واقع، اگر داستان موفقیت به صورت موثری ارائه شود، می تواند به ابزار مفیدی برای اطلاع رسانی به ذینفعان در مورد نتایج فعلی فعالیت و نتایج به دست آمده آن تبدیل شود. با ما همراه باشید تا راهنمای نوشتن داستان موفقیت را با هم مرور کنیم.
دلیل اهمیت نوشتن داستان موفقیت
به هرحال دلایل زیادی برای و نوشتن داستان موفقیت و اهمیت آن وجود دارند که ما در این راهنمای نوشتن داستان موفقیت به برخی از آنها اشاره می کنیم:
• اندازه گیری میزان پیشرفت در طول زمان
• اطلاع رسانی به تصمی گیرندگان موثر در مورد تاثیرات برنامه
• نشان دادن استفاده مسئولانه شما از منابعی که در اختیار دارید
• به اشتراک گذاشتن «بهترین روش ها» برای سایر برنامه های مشابه.
• جذب شرکای جدید برای همکاری.
انتخاب یک برنامه / فعالیت برای برجسته کردن
برای اینکه یک برنامه / فعالیت را انتخاب کرده و آن را بیشتر از بقیه نشان داده و به اصطلاح برجسته سازی کنید، باید به یاد داشته باشید که همه برنامه ها باید سه مرحله آموزش، پیشرفت و موفقیت را طی می کنند. مثلا برای برنامه/فعالیتی که در مراحل اولیه است، می توانید شرحی از فعالیت های پیشنهادی و نتایجی که پیش بینی شده اند ارائه کنید، یا اینکه در مورد مشارکت ها توضیح دهید، تغییرات مهم مربوط به سیاست های برنامه را که ثبت کرده اید اعلام کنید و یا تعداد افرادی را که در خدمت این برنامه هستند را مشخص سازید. در مراحل اولیه فقط بر روی نتایج کوتاه مدت تاکید کنید.
با پیشرفت برنامه / فعالیتتان، نکات امیدوارکننده ای به می آورید که می توانید تعریف کنید، یا نمونه های تغییر در برنامه های اولیه را نشان دهید. هنوز به نتیجه طولانی مدت نرسیده اید، اما از آنجا که در مسیر خوبی قرار دارید، دوست دارید که شرکا و سرمایه گذاران از پیشرفت برنامه / فعالیت آگاه شوند. خیلی خوب است اگر داده های مقدماتی از برنامه داشته باشید که پیشرفت شما را نشان بدهند. مثلا نشان بدهید که چگونه و تا چه اندازه برنامه شما امکان دسترسی به جمعیت خاصی را پیدا کرده است.
توجه: مثال های زیر پیشرفت برنامه در جهت نمایش تفاوت میان نتایج، نتایج کوتاه مدت و نتایج میانی را نشان می دهند، اما هدف آنها پیشنهاد دادن به شما یا محدود کردن محتوای داستان موفقیت شما نیست.
عنوان
نتایج
نتایج کوتاه مدت
نتایج میانی
CSHP توسعه حرفه ای برای استفاده از شاخص بهداشت مدارس
کمک های بلاعوض ایالتی به ۸۹ تیم در زمینه استفاده از شاخص بهداشت مدارس جهت اطلاع از توسعه برنامه های بهداشتی مدارس به صورت هماهنگ (CSHP)
در سال اول پس از آموزش، ایالت از کلیه تیم های منطقه پشتیبانی پیگیری کرد و ۵۶ تیم با شورای مشورتی بهداشت مدارس خود، برای تکمیل شاخص بهداشت مدارس در ۵۵٪ کل مدارس ایالت همکاری کردند.
در نتیجه ۲ سال پشتیبانی مداوم از ۵۵٪ مدارسی که شاخص بهداشت مدارس را تکمیل کردند، ۸۰٪ سیاست های مدارس بدون دخانیات و ۷۰٪ فرصت های فعالیت بدنی در طول روز در مدرسه مدرسه به مرحله اجرا رسیدند.
همکاری در زمینه HIV و ظرفیت سازی
هماهنگ کننده دولتی مشارکت در زمینه HIV، برای یک سازمان مبتنی بر جامعه (CBO) بودجه ای را فراهم کرد تا به اجرای برنامه های آموزش پیشگیری از HIV برای جوانان در معرض خطر نامتناسب آلودگی به HIV بپردازد.
پس از ۳ سال همکاری، CBO توانست آموزش پیشگیری از HIV را برای ۱۲۰۰ جوان دیگر در معرض خطر نامتناسب عفونت HIV ارائه دهد. CBO همچنین توانست بودجه بیشتری را برای توسعه برنامه خود با همکاری دولت برای دسترسی به جوانان حاضر در بازداشتگاه ها تأمین کند.
راهنمایی سیاستگذاری NGO و ظرفیت سازی
این NGO سیاست های مربوط به ارتقا فعالیت های بدنی، تغذیه و پیشگیری از مصرف دخانیات (PANT) در میان جوانان را تدوین و با استفاده از بودجه CDC ، سیاست ها را به کلیه مدیران CSHP ابلاغ کرد.
wp-content/uploads/2023/06/growth-69.gif” alt=”ارتقا” width=”608″ height=”405″ />
به مدت ۲ سال، این NGO از طریق آموزش ها و برگزاری یک جلسه در ۲۳ ایالت تأمین شده توسط بودجه CDC برای CSHP، در مورد چگونگی کار با سیاستگذاران برای بهبود سیاست های بهداشتی مدارس مرتبط با PANT، به ظرفیت سازی کمک کرد.
پس از ۲ سال ادامه پیگیری پشتیبانی و کمک به ایجاد ظرفیت، ۱۵ ایالت تأمین شده توسط بودجه CDC، سیاست های خود در مورد PANT را اعلام کردند تا بهتر بتوانند سیاست های مدل توسعه یافته توسط NGO را منعکس کنند. شش کشور دیگر CSHP نیز با بودجه CDC، سیاست های جدید مربوط به PANT که شامل گزینه های غذایی سالم، ماشین آلات فروش و مدارس بدون دخانیات بود را بر اساس سیاست های مدل توسعه یافته این NGO اعمال کردند.
پیشنهاد می کنیم را نیز بخوانید.
دسترسی به مخاطبان مختلف از طریق داستان موفقیت خود
قبل از نوشتن داستان موفقیت خود، مخاطبان اصلی خود را در نظر بگیرید. ممکن است چندین نوع مخاطب برای رویارویی با داستان موفقیت خود باشید که باعث در مورد نحوه نوشتن داستان موفقیت دچار شک و تردید شوید، ولی نگران نباشید. شما باید این مخاطبین را به خوبی بشناسید و نیازها، علایق و یا نگرانی های متفاوت ایشان را بهتر و بیشتر بشناسید و بدانید که اینکه نیازها و علایق می توانند از مخاطبی به مخاطب دیگر متفاوت باشند، یک امر عادی است.
برای شناسایی مخاطبان خود و قبل از اینکه با خود فکر کنید که چگونه باید داستان موفقیت بنویسیم، به این سوالات فکر کنید: چه چیزی برای مخاطبین مهم است؟ آنها به چه چیزی اهمیت می دهند؟ چه نوع نتایجی برای آنها معنی دار خواهد بود؟ آنها چگونه از داستان موفقیت شما استفاده خواهند کرد؟
مثلا هنگام نوشتن داستان موفقیت برای DASH، باید پیوندی میان فعالیت ها و نتایج خود و مشارکت های DASH در برنامه برقرار کرده و آمار اموری مثل میزان بودجه، وقتی که کارکنان بر روی این برنامه گذاشتند، آموزش های حرفهای و غیره را داشته باشید.
قالب بندی داستان موفقیت
هنگام پیش بردن و نوشتن داستان موفقیت خود، با استفاده از معیارهای زیر می توانید بخش هایی را به آن اضافه کنید:
• عنوان
پیام کلی داستان را برساند
اضافی به نظر نرسد
توجه خواننده را به خود جلب کند
• بررسی اجمالی مسئله
مسئله مورد نظر و اهمیت آن را شرح دهید.
از داده ها برای تنظیم مسئله استفاده کنید.
جمعیت(های) آسیب دیده را مشخص کنید.
• شرح برنامه / فعالیت
مشخص کنید فرد درگیر با این مسئله و مشکل چه کسی است.
برنامه / فعالیتی که اجرا شده است، محل، زمان و نحوه حل مشکل را شرح دهید.
مخاطبان هدف برنامه / فعالیت را مشخص کنید.
پرسونای مخاطب” width=”608″ height=”342″ />
نحوه ارزیابی پیشرفت برنامه / فعالیت را توضیح دهید.
بیان کنید که DASH چگونه از برنامه / فعالیت پشتیبانی کرده است.
• نتایج برنامه / فعالیت
نتایج کوتاه مدت یا میانی را مشخص کنید.این نتایج نشان می دهند که چگونه برنامه / فعالیت به این مسئله رسیدگی کرده است( مثلا تغییرات انجام شده در سیاست ها، استفاده از برنامه درسی، ایجاد تغییر در شیوه های آموزشی سطح مدارس، دریافت بودجه اضافی).
نتیجه ارائه شده برای داستان از جملات عام و گسترده استفاده نکند.
• اطلاعات تکمیلی
برای اطلاعات تکمیلی تا جایی که ممکن است موارد زیر را اضافه کنید:
نام آژانس.
اطلاعات تماس با برنامه، شامل آدرس، ایمیل و شماره تلفن.
آدرس وبسایت سازمان (در صورت موجود بودن).
هر چیزی که برای پشتیبانی از نتیجه به دست آمده قابل به اشتراک گذاشته شدن باشد؛ مانند نقل قول ها، نمونه محصولات، تبلیغات، عکس های پروژه، انواع کلیپ های صوتی و تصویری مرتبط و غیره.
مقاله و را نیز بخوانید.
نمونه داستان موفقیت
انجمن های بهداشت مدارس کارولینای شمالی
پشتیبانی از هماهنگ سازی برنامه های بهداشت مدارس (CSHPs) در میان سرپرستان محلی و متعهدین بهداشت
بررسی اجمالی مشکل
برنامه بخش آموزش بهداشت عمومی در مدارس کارولینای شمالی متعهد است که نسبت به کاهش میزان شیوع بی تحرکی فیزیکی، مصرف غذای ناسالم و دخانیات در میان دانش آموزان اقدام کند. کارولینای شمالی شامل یکصد بخش است که ۱۱۵ ناظر محلی و ۸۵ مدیر بهداشت محلی دارد. اجرای یک برنامه بهداشتی برای هر کدام از ۱٫۴ میلیون دانش آموز کارولینای شمالی تصمیمی است که توسط ناظران محلی و / یا مدیران بهداشتی مسئول مناطق یا شهرستان هایی که برنامه ها در آنها برگزار می شود، گرفته می شود. در نتیجه، برای اطمینان از اجرای موفقیت آمیز این طرح در دو هزار مدرسه کارولینای شمالی، حمایت از این ناظران محلی و مدیران بهداشت اهمیت زیادی دارد.
شرح برنامه / فعالیت
انجمن بهداشت مدارس کارولینای شمالی در سال ۲۰۰۱ از سوی وزارت آموزش عمومی و بخش بهداشت عمومی ایالت با حمایت CDC به وجود آمد تا نقش و اهمیت سرپرستان و مدیران بهداشت برای توسعه و تداوم اجرای CSHP را مورد بررسی قرار دهد. از سال ۲۰۰۳ گروه های مختلفی به صورت مشترک از این انجمن حمایت مالی کرده اند. اهداف اصلی این انجمن عبارتند از:
• ارتقا مشارکت میان بخش بهداشت عمومی و وزارت آموزش عمومی
• شناسایی و استفاده از استراتژی های بهبود نتایج آکادمیک برای بهبود سلامت
• شناسایی منابع مختلف برای حمایت از سیاست های بهداشتی مربوط به دانش آموزان و ارزیابی بهداشت مدارس.
• به وجود آوردن گروهی متشکل از سرپرستان و مدیران بهداشت برای حمایت از دانش آموزان و بهبود عملکرد تحصیلی ایشان.
این انجمن شامل ۵۰ نفر از ۱۱۵ سرپرست محلی (۴۳%) و ۵۰ نفر از ۸۵ نفر مدیر بهداشت (۵۹%) است و در مجموع ۸۶۰ هزار دانش آموز (۶۳% از جمعیت دانش آموزی کارولینای شمالی) عضو دارد.
نتایج برنامه / فعالیت
نتیجه مشارکت انجمن بهداشت مدارس با ناظرا محلی و مدیران بهداشت چنین است:
• حمایت از سیاست های هیئت مدیریه آموزش کودکان فعال سالم در سال ۲۰۰۳ که منجر به ایجاد شورای مشاوره بهداشت مدارس (SHAC) در مدارس هر منطقه شد.
• SHACs نسبت به توسعه سیاست های محلی مربوط به قانون تغذیه کودکان و نوجوانان در سال ۲۰۰ اقدام کرد.
• تا پیش از سال ۲۰۰۷، بیش از ۴۰ مدرسه آموزش محلی (LEA) در جهت اتخاذ سیاست مدارس ۱۰۰% عاری از دخانیت اقدام کردند.
• مشارکت محلی برای نظرسنجی رفتارهای مخاطره آمیز جوانان CDC (YRBS) و تنظیم پروفایل های بهداشتی مدارس تشویق و ترویج شد.
یادآوری های سبک نوشتن داستان موفقیت
از آنچه گفته شد، نحوه نوشتن داستان موفقیت صحیح را یاد گرفتیم. در بخش آخر، همه چیزهایی را که با هم آموختیم، یک بار دیگر مرور می کنیم:
• تا جای ممکن پاراگراف ها کوتاه باشند.
• داستان موفقیت خود را در کمتر از دو صفحه بنویسید.
• صادق باشید و تا وقتی دلیل و مدرکی ندارید، نظری را بیان نکنید.
• از لحن منفی و غیرفعال استفاده نکنید. جملاتتان واضح و بدون ابهام باشند.
• برای تقویت داستان از نقل قول استفاده کنید.
• از کلمات به صورت اختصاری استفاده نکنید.
• از زبان ساده استفاده کرده و از به کار بردن اصطلاحات خاص پرهیز کنید.
• تا جایی که امکان دارد ساده و مختصر بنویسید.
منبع:
ادامه مطلب
۳- داستان ها هیچ داده ای را برای فعالیت های انجام شده، ارائه نمی کردند و اغلب از نظر ادبی ضعیف بودند.
نکاتی برای نوشتن داستان موفقیت
۶- انتشار: می توان داستان موفقیت را در خبرنامه های سازمان ها، جلسات کنفرانس ها، روزنامه های محلی، نشریات و غیره منتشر کرد. حتی ممکن است بعضی از آنها به صورت مقالات ژورنالی منتشر شوند.
داستان موفقیت و استفاده از آن
داستان موفقیت، همان داستان خود ماست و معیاری برای سنجش کیفیت و موفقیت برنامه های توسعه ارائه می کند. داستان های موفقیت در کنار بهینه سازی ارتباطات و مهارت های نوشتاری کارمندان، به عنوان ابزار ارتباطی و بازاریابی هم عمل می کند. همچنین می توان از داستان موفقیت برای نوشتن بیانه های موثر برای پاسخگویی به تعهد های مختلف استفاده کرد.
نمونه داستان موفقیت
در ادامه یکی از داستان های موفقیت را به عنوان نمونه داستان موفقیت خوب می آوریم که توسط یکی از کارکنان برنامه توسعه نوشته شده است.
پروژه مداخله در محصول مزرعه های کوچک – راجر فرانسیس، چارلستون
مداخله در سیستم های سنتی کشت سبزیجات مزرعه های کوچک میتواند موفقیت آمیز باشد. یکی از راه های اطمینان از موفقیت این مداخله، مشارکت تولیدکنندگان از ابتدای برنامه است. این امر به تولیدکنندگان اطمینان و احساس مالکیت می دهد و در نتیجه خطر شکست خوردن برنامه را کم می کند. علاوه بر این، داشتن اطلاعات صحیح در مورد نحوه عملکرد تولیدکننده محصول و نیز منابع موجود نیز اهمیت زیادی دارد. تولیدکنندگان می توانند با کمک نمایندگی های برنامه توسعه تصمیمات مربوط به انتخاب محصول و بازاریابی را بگیرند. علاوه بر همه اینها، محصولی که معرفی می شود باید جزء منابع مزرعه های کوچک باشد.
منبع:
تولید محتوا را جدی بگیرید، تمامی سایتهای برتر مثل دیجی کالا، زومیت، بامیلو، تبیان، ورزش ۳ و غیره با تولید محتوای یونیک و فراوان به موفقیت رسیدند، شما نیز با تعیین استراتژی درست و تولید محتوای منظم و مداوم می توانید موقعیت بازاریابی اینترنتی خود را ارتقا دهید.
نوشتن داستان موفقیت
داستان موفقیت
نحوه نوشتن داستان موفقیت
نمونه داستان موفقیت
ادامه مطلب